Regulamin Porządku Domowego i użytkowania lokali Spółdzielni Mieszkaniowej „Bieńczyce” w Krakowie
Rada Nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Bieńczyce” działając na podstawie:
- Ustawy z dnia 16.09.1982 r. Prawo Spółdzielcze (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848, z późniejszymi zmianami),
- Ustawy z dnia 15.12.2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116, z późniejszymi zmianami),
- Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Bieńczyce”
ustala następujące zasady porządku domowego i użytkowania lokali w Spółdzielni Mieszkaniowej „Bieńczyce”
Postanowienia regulaminu mają na celu ochronę mienia wspólnego, mienia użytkowników lokali, zapewnienie czystości, ładu i porządku w budynkach i ich otoczeniu, podnoszenie estetyki osiedli oraz zapewnienia warunków zgodnego zamieszkiwania .
§ 1. Postanowienia ogólne
- Do przestrzegania niniejszego regulaminu zobowiązani są wszyscy użytkownicy lokali będących w zasobach Spółdzielni Mieszkaniowej „Bieńczyce” w Krakowie, która sprawuje zarząd nieruchomością wspólną[1] .
- Mieszkańcy zobowiązani są do dbałości o majątek, korzystania z lokali oraz
z nieruchomości wspólnej w sposób nieutrudniający korzystania innym użytkownikom lokali oraz współdziałania z nimi w ochronie ich mienia i nieruchomości wspólnej. - Cisza nocna obowiązuje w godzinach od 2200 do 600.
- Trzepanie dywanów może się odbywać wyłącznie w miejscu do tego przeznaczonym
w godzinach od 800 do 1800, z wyjątkiem niedzieli i dni świątecznych. - Zasady korzystania z placów zabaw i boiska wielofunkcyjnego zostały zapisane
w Regulaminie, który jest wywieszony na każdym z placów zabaw i boisku zarządzanym przez Spółdzielnię. - Rodzice lub opiekunowie zobowiązani są dbać, aby dzieci stosowały się również do postanowień Regulaminu Porządku Domowego. Za szkody wyrządzone na terenie nieruchomości przez dzieci odpowiadają rodzice lub opiekunowie.
- Zabrania się urządzania miejsc zabaw dla dzieci poza miejscami w tym celu wyznaczonymi.
- Dla zachowania odpowiednich warunków bezpieczeństwa mieszkańcy winni zamykać drzwi wejściowe do klatki schodowej zabezpieczonej domofonami oraz wystrzegać się wpuszczania nieznanych osób.
- Pomieszczenia wspólne (klatki schodowe, korytarze, piwnice, wózkowanie, suszarnie, balkony na klatkach schodowych), trawniki, parkingi itp. należy utrzymać w czystości
i porządku, a korzystając z nich należy stosować zasady współżycia społecznego
oraz przestrzegać przepisów przeciwpożarowych. - Spółdzielnia nie ponosi żadnej odpowiedzialności za kradzież, utratę bądź uszkodzenie prywatnych przedmiotów pozostawionych przez użytkowników lokali w częściach wspólnych nieruchomości.
- Jakiekolwiek szkody i zniszczenia dokonane w nieruchomości wspólnej naprawiane są na koszt sprawcy dewastacji na podstawie kosztorysu uwzględniającego trzykrotność stawki roboczogodziny obowiązującej w danym roku plus koszty materiałów.
W razie niewykrycia sprawcy koszty obciążają eksploatację danej nieruchomości. - Niedozwolone jest zakładanie gniazd poboru energii elektrycznej na użytek własny poza lokalami.
- Niedozwolone jest prowadzenie w lokalach, pomieszczeniach przynależnych do lokali bądź na terenie nieruchomości wspólnej działalności usługowej lub produkcyjnej bez zgody Zarządu Spółdzielni.
- Mieszkańcy nie mogą samodzielnie wykonywać lub zlecać wykonania jakichkolwiek prac dotyczących zieleni na osiedlu, w tym cięć drzew lub krzewów, sadzenia drzew
i krzewów, koszenia trawy bez uzgodnienia ze Spółdzielnią. - Dokarmianie ptaków dozwolone jest tylko w wyznaczonych miejscach – karmnikach.
- Zabronione jest wyrzucanie resztek jedzenia na tereny zielone, chodniki, parkingi – takie działania powodują ściągnięcie plagi gryzoni (szczurów).
- Kosztami sprzątania po celowym zaśmiecaniu lub zabrudzeniu terenu zewnętrznego
i wewnętrznej części budynku będzie obciążony sprawca. W razie niewykrycia sprawcy koszty obciążają eksploatację danej nieruchomości.
§ 2. Używanie lokali
- Lokale należy użytkować zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych
i Administracji w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych z dnia 16 sierpnia 1999r. (Dz.U. Nr 74, poz.836 z późniejszymi zmianami), którego treść stanowi załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu. - Lokal powinien być użytkowany wyłącznie zgodnie z jego przeznaczeniem.
- Użytkownik lokalu jest obowiązany utrzymywać go w należytym stanie technicznym
i higienicznym. - Użytkownik lokalu jest obowiązany do dokonywania napraw, wymiany i konserwacji urządzeń technicznych, instalacji, stolarki – zgodnie z Regulaminem określającym zakres remontów i konserwacji obciążających Spółdzielnię i użytkowników lokali.
- Użytkownicy lokali przeprowadzający remonty lokali zobowiązani są do:
- uzyskania w Dziale Technicznym Spółdzielni warunków technicznych do przeprowadzania remontu
- bieżącego sprzątania zabrudzeń w pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego korzystania w budynku,
- usunięcia we własnym zakresie gruzu i odpadów poremontowych.
W przypadku nieposprzątania zabrudzeń po remoncie użytkownik lokalu zostanie obciążony przez Spółdzielnię kosztami za dodatkowe ponadnormatywne sprzątanie klatki schodowej, windy i innych pomieszczań wspólnego użytku przez firmę porządkową, według kalkulacji sporządzonej przez tę firmę.
- Prace remontowe można prowadzić od godziny 800 do 1800.
- W niedziele i święta wprowadza się całkowity zakaz wykonywania prac remontowych.
- W celu zapewnienia właściwej wentylacji pomieszczeń należy:
- stale doprowadzać powietrze do mieszkań poprzez m.in. montaż urządzeń nawiewnych (nawiewników) w oknach i pozostawianie ich w pozycji otwartej,
- bezwzględnie nie zaklejać i nie zabudowywać kratek wentylacyjnych w kuchni
i łazience. - nie zaklejać kratek w drzwiach łazienki i nawiewników w oknach,
- wietrzyć pomieszczenia zwłaszcza bezpośrednio po użyciu urządzeń gazowych.
- nie instalować urządzeń mechanicznych do wlotów przewodów wentylacji.
- W przypadku stwierdzenia, że lokal jest zanieczyszczony, występują w nim insekty
i stwarza zagrożenie sanitarno – epidemiologiczne użytkownik lokalu jest zobowiązany na własny koszt przeprowadzić dezynsekcje w terminie wyznaczonym przez Spółdzielnie.
§ 3. Korytarze, klatki schodowe, piwnice, windy
- Niedopuszczalne jest wykonywanie czynności mogących spowodować uszkodzenie posadzki, ścian, okien lub wyposażenia na klatkach schodowych i piwnicach.
- Obowiązkiem użytkowników lokali jest dbanie o porządek i czystość na klatkach schodowych, piwnicach i korytarzach, w tym sprzątanie własnych wycieraczek .
- Zabrania się wystawiania w korytarzach, na klatkach schodowych i przejściach piwnicznych wszelkich przedmiotów, w szczególności: worków ze śmieciami, butów, mebli, urządzeń AGD, itp. W takim przypadku Administracja Spółdzielni ma prawo usuwania takich przedmiotów w terminie określonym w zawiadomieniu wywieszonym
na klatce schodowej. Koszt usunięcia obciąża właściciela. - Zabrania się palenia tytoniu, picia alkoholu oraz używania zabronionych przepisami używek w korytarzach, na klatkach schodowych, piwnicach oraz windach.
- Zabrania się przebywania w piwnicach oraz na klatkach schodowych i schodach osób nie będących mieszkańcami danej klatki.
- W pomieszczeniach piwnicznych, korytarzach, klatkach schodowych nie wolno przechowywać materiałów łatwopalnych, wybuchowych, żrących, cuchnących oraz pojazdów spalinowych.
- W pomieszczeniach piwnicznych można przechowywać żywność wyłącznie
w hermetycznie zamkniętych pojemnikach z materiałów uniemożliwiających dostęp do żywności zwierzętom, w tym szczurom. - Zabrania się blokowania wyłączników oświetleniowych klatek schodowych.
- Bezwzględnie zabrania się:
- stałego blokowania drzwi klatki schodowej w pozycji otwartej,
- dokonywania samowolnych regulacji mechanizmu samozamykacza,
- niszczenia drzwi, okien, lamp, zamków, klamek i instalacji domofonowej,
- przekazywania osobom trzecim swojego kodu do otwierania bramy,
- naklejania ogłoszeń na klatce schodowej, drzwiach wejściowych, windach, gablotach Spółdzielni bez zgody Spółdzielni.
- W przypadku bycia świadkiem dewastacji fakt ten należy niezwłocznie zgłosić na Policję lub Straż Miejską.
- Piwnice przynależne do mieszkania winny być zamknięte i oznaczone numerem mieszkania.
§ 4. Balkony i loggie
- Balkony, loggie powinny być utrzymane w czystości, a skrzynki na kwiaty i donice
na parapetach okien winny być umocowane w sposób gwarantujący bezpieczeństwo. Podlewanie roślin powinno odbywać się w taki sposób, aby woda nie przeciekała
na niższe piętra. - Nie jest dozwolone przechowywanie na balkonach, loggiach przedmiotów stwarzających zagrożenie pożarowe.
- Nie jest dozwolone grillowanie i palenie tytoniu na balkonach i loggiach.
- Niedopuszczalne jest wyrzucanie przez okna lub balkony jakichkolwiek rzeczy, niedopałków i petów papierosowych lub wylewanie cieczy.
- Zabrania się likwidacji, zabudowywania lub zastawiania włazów ewakuacyjnych
w balkonach. - Niedozwolone jest wieszanie prania nieodwirowanego, a w przypadku suszarek zamontowanych za oknem niedozwolone jest także wieszanie prania w sposób zasłaniający okno mieszkającym poniżej.
§ 5. Suszarnie
- Suszarnie przeznaczone są wyłącznie do suszenia prania, a w przypadku składowania jakichkolwiek przedmiotów, Spółdzielnia ma prawo do ich usunięcia na koszt właściciela po bezskutecznym upływie terminu określonego w zawiadomieniu wywieszonym
na klatce schodowej. - Każdy kto chce korzystać z suszarnii powinien zgłosić ten fakt podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie czystości w budynku, który udostępni klucz. Ze względów bezpieczeństwa klucza od suszarni nie należy udostępniać osobom nieuprawionym.
- Na pisemną prośbę użytkownika lokalu Spółdzielnia może wyrazić zgodę na przechowanie rzeczy w suszarni na okres przeprowadzenia remontu mieszkania.
- Osoba korzystająca z suszarni powinna pozostawić ją opróżnioną i w odpowiednim stanie sanitarno- higienicznym.
- W razie stwierdzenia jakichkolwiek uszkodzeń, dewastacji lub bałaganu, należy niezwłocznie powiadomić Administrację Spółdzielni z podaniem adresu i nazwiska sprawcy .
§ 6. Wózkownie
- Wózkownie przeznaczone są wyłącznie do przechowywania sprawnych wózków dziecięcych, rowerów bez silników spalinowych, sanek, wózków inwalidzkich.
W przypadku składowania innych przedmiotów w wózkowni Spółdzielnia ma prawo
do ich usunięcia na koszt właściciela po bezskutecznym upływie terminu określonego w zawiadomieniu wywieszonym na klatce schodowej. - Każdy kto chce korzystać z wózkowni powinien zgłosić ten fakt podmiotowi odpowiedzialnemu za utrzymanie czystości w budynku, który udostępni klucz. Ze względów bezpieczeństwa klucza od wózkowni nie należy udostępniać osobom nieuprawionym.
- Osoby korzystające z wózkowni powinny utrzymywać ją w należytym stanie sanitarno – higienicznym oraz powinny dbać o należyte zamykanie w celu ochrony mienia własnego
i współużytkowników lokali. - W razie stwierdzenia, że osoba korzystająca z wózkowni powoduje jej uszkodzenie, dopuszcza się dewastacji lub pozostawia bałagan, należy niezwłocznie powiadomić Administrację Spółdzielni z podaniem adresu i nazwiska
§ 7. Elewacje i dachy
- Zabronione jest wykonywanie przez mieszkańców nieruchomości wszelkich zmian
w elewacji budynku. - Zabrania się wchodzenia na dachy budynków.
- Zezwala się na montaż anten telewizyjnych i radiowych po uzyskaniu pisemnej zgody Spółdzielni w miejscach do tego przeznaczonych.
- Montowanie reklam na elewacji budynku jest dopuszczalne jedynie po podpisaniu stosownej umowy ze Spółdzielnią.
- W przypadku montażu anteny w miejscu do tego nieprzeznaczonego, Spółdzielnia ma prawo ją zdemontować i kosztami demontażu obciążyć użytkownika lokalu.
§ 8. Zwierzęta domowe
- W lokalach mieszkalnych dozwolone jest posiadanie zwierząt, o ile nie powodują zagrożenia życia ani zdrowia ludzi oraz nie zakłócają spokoju.
- Posiadacze zwierząt domowych są zobowiązani do:
- sprawowania nad nimi właściwej opieki,
- przestrzegania przepisów sanitarno - porządkowych,
- usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez nie na terenie nieruchomości wspólnej.
- zapobiegania niszczeniu zieleni i naprawianie szkód wyrządzonych przez zwierzęta.
- Niedozwolone jest prowadzenie hodowli i chowu zwierząt.
- Właściciele zwierząt zobowiązani są do ich wyprowadzania na smyczy poza obręb trawników przydomowych i placów zabaw.
§ 9. Gospodarka odpadami
- Segregowane odpady komunalne typu: papier, tektura, gazety, opakowania z papieru
i opakowania z tektury należy wyrzucać do pojemników koloru niebieskiego oznaczonych napisem „Papier”. - Segregowane odpady komunalne typu: metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe należy wyrzucać do pojemników koloru żółtego oznaczonych napisem „Metale i tworzywa sztuczne”.
- Opakowania szklane (butelki, słoiki) należy wyrzucać do pojemników w kolorze zielonym typu „dzwon” z napisem „Szkło”.
- Odpady ulegające biodegradacji należy wyrzucać do pojemników koloru brązowego oznaczonych napisem "Bio" .
- Pozostałe odpady komunalne należy wyrzucać do pojemników koloru czarnego
z napisem „ odpady zmieszane”. - Odpady wielkogabarytowe bez szyb i luster należy składać przy altanie śmietnikowej nie wcześniej niż 24 godziny przed planowanym odbiorem zgodnie z harmonogramem.
- Niedopuszczalne jest wrzucanie odpadów komunalnych do instalacji kanalizacyjnej,
co powoduje jej zatykanie i wylewanie fekaliów w lokalu i przerwę w dostawie wody. - Gruz i odpady poremontowe mieszkańcy usuwają we własnym zakresie.
§ 10. Parkowanie samochodów
- Parkowanie samochodów powinno odpowiadać przepisom ustawy o ruchu drogowym.
- Zabrania się pozostawiania pojazdów – wraków na terenie osiedli.
- Zabrania się ustawiania przyczep campingowych na parkingach.
- Na parkingu pojazd należy ustawić przodem do okien budynków.
- Użytkownicy pojazdów obowiązani są do przestrzegania znaków drogowych określających organizację ruchu wewnątrz osiedla.
- Przypadki nieprawidłowego parkowania należy zgłaszać na Policję lub Straż Miejską.
- Zabrania się zastawiania pojazdami dojazdów do komór zsypowych i altan śmietnikowych
- Na terenach objętych strefą parkowania parkować mogą tylko pojazdy zaopatrzone
w identyfikatory parkingowe zgodnie z obowiązującymi zasadami określonymi
w oddzielnym regulaminie.
§ 11. Postanowienia końcowe
- W przypadku niestosowania się użytkowników lokali do niniejszego Regulaminu, przez co powstaną szkody w mieniu Spółdzielni lub mieniu i zdrowiu innych użytkowników lokali sprawca odpowiada osobiście przed właściwymi organami: Policja, Straż Miejska, Prokuratura, Sądy powszechne, itp.
- W razie spełnienia przesłanek z art. 16 ust 1 ustawy o własności[2] lokali, Rada Nadzorcza na podstawie art.1710 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych[3] może wnioskować
do Zarządu o licytację lokalu w trybie art. 27 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych[4].
Zmiany Regulaminu:
- Regulamin został znowelizowany przez Radę Nadzorczą w dniu 09.01.2024r. Uchwałą Nr 1/1/XI/2024. Postanowienia regulaminu wchodzą w życie z dniem podjęcia w/w uchwały.
- Regulamin został znowelizowany przez Radę Nadzorczą w dniu 11.06.2019r. Uchwałą Nr 31/6/IX/2019.
- Regulamin został znowelizowany przez Radę Nadzorczą w dniu 02.09.2015r. Uchwałą Nr 76/9/VIII/2015. Z dniem uchwalenia niniejszego Regulaminu traci moc Regulamin Porządku Domowego i współżycia mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej „Bieńczyce” uchwalony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej „Bieńczyce” w dniu 3.11.2010 Uchwałą nr 32/6/VII/2010.
- Poniższy Regulamin Porządku Domowego i współżycia mieszkańców Spółdzielni Mieszkaniowej „Bieńczyce” został zmieniony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni Mieszkaniowej „Bieńczyce: w dniu 3.11.2010 Uchwałą nr 32/6/VII/2010.
- Regulamin został uchwalony przez Radę Nadzorczą Spółdzielni w dniu 2 kwietnia 1997r. uchwałą nr 21/12/III/97 i wchodzi w życie od dnia uchwalenia.
[1] Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
[2] Art. 16 ust 1 UW
Jeżeli właściciel lokalu zalega długotrwale z zapłatą należnych od niego opłat lub wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo przez swoje niewłaściwe zachowanie czyni korzystanie z innych lokali lub nieruchomości wspólnej uciążliwym, wspólnota mieszkaniowa może w trybie procesu żądać sprzedaży lokalu w drodze licytacji na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji z nieruchomości.
[3] Art. 1710 USM
W przypadku długotrwałych zaległości z zapłatą opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, 11 i 5, rażącego lub uporczywego wykraczania osoby korzystającej z lokalu przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu albo niewłaściwego zachowania tej osoby czyniącego korzystanie z innych lokali lub nieruchomości wspólnej uciążliwym, przepis art. 16 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali stosuje się odpowiednio. Z żądaniem, o którym mowa w tym przepisie, występuje zarząd spółdzielni na wniosek rady nadzorczej.
[4] art. 27 ust. 5 USM
Z żądaniem, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o własności lokali, występuje zarząd spółdzielni na wniosek większości właścicieli lokali w budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości.